Ścieżka rowerowa Budzyń
Ścieżka rowerowa Budzyń - Dziewoklucz (przedsięwzięcie finansowane przez Starostwo Powiatowe oraz Urząd Gminy) była tematem konkursu dla uczniów Szkoły Podstawowej w Budzyniu na nagranie krótkiego filmiku promującego ścieżkę. Organizatorem konkursu była P. Kinga Buszkiewicz a nagrody ufundował WFOŚiGW w Poznaniu. Do konkursu przystąpiło 10 uczniów: Karolina Buszka, Nikola Laskosz, Liwia Piekarek, Lena Polcyn, Lilianna Westfal, Amelia Woler, Tristan Ajchsztet, Aleksander Czerwiński, Radosław Kosiński, Filip Świętek. Wszystkie prace konkursowe były ciekawe i wymagały od ucznia dużego zaangażowania, w tym wyjścia w teren, dlatego też wszyscy otrzymają nagrody. Z trzech prac stworzono jeden filmik, który będzie promował ścieżkę rowerową Budzyń – Dziewoklucz w mediach społecznościowych oraz będzie kartą przetargową w rozmowach z władzami o budowę innych tego typu przedsięwzięć. Jak pokazuje nagranie, ścieżki rowerowe wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dorośli i dzieci nie są narażeni na korzystanie z jezdni, która nie zawsze jest komfortowa, gdy poruszamy się wśród samochodów oraz wpływają na walory rekreacyjne danego miejsca. Istotne jest także to, że infrastruktura rowerowa jest wielofunkcyjna a tego typu przedsięwzięcia są bardzo potrzebne dla mieszkańców naszej gminy.
Dzień Ziemi
22 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Święto to jest wspaniałą okazją do nagłośnienia globalnych problemów Ziemi oraz podjęcia wspólnych działań chroniących naszą planetę.
Dzień Ziemi jest największym na świecie świętem ekologicznym, obchodzonym od 1970 roku. W Polsce natomiast zostało ono zapoczątkowane w 1990roku. Jako pierwszy z pomysłem Dnia Ziemi wystąpił w 1969 roku John McConnell podczas konferencji UNESCO dotyczącej środowiska naturalnego. Obecnie Dzień Ziemi obchodzony jest aż w 192 krajach.
Samorząd Uczniowski naszej szkoły postanowił nagrać film z ważnym przesłaniem nawiązującym do ochrony planety.
Zapraszamy do obejrzenia EKO-wiadomości.
TYDZIEŃ ZDROWIA W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Od 7 do 14 kwietnia 2021r. w klasach 1-3 realizowano projekt „TYDZIEŃ ZDROWIA”, który związany był z obchodami Światowego Dnia Zdrowia.
Głównym celem przedsięwzięcia było przypomnienie uczniom, jak cenne jest zdrowie, co należy robić, aby je chronić, a także promowanie zdrowego stylu życia. Podczas zajęć uczniowie zdobywali wiedzę o zdrowiu i sposobach jego ochrony, kształtowali nawyki racjonalnego żywienia oraz byli wdrażani do dbałości o sprawność fizyczną. Realizacja projektu odbywała się zarówno na zajęciach polonistycznych, muzycznych, jak i wychowania fizycznego i obejmowała między innymi: pogadanki, korzystanie ze specjalnego numeru „Szkolniaczka”, pokazy filmików edukacyjnych, przygotowywanie zdrowego i pełnowartościowego śniadania, śpiew piosenek oraz działalność plastyczną. Na zakończenie projektu w klasach drugich przeprowadzono konkurs plastyczny „Talerz zdrowia”, a w klasach trzecich - „Konkurs wiedzy o zdrowiu”.
Klasy biorące udział w „TYGODNIU ZDROWIA” otrzymają pamiątkowe dyplomy, a wyróżnieni uczniowie - nagrody niespodzianki.
Wszystkim, którzy zaangażowali się realizację projektu, serdecznie dziękuję.
Joanna Świergosz
Sukces Szkoły w przeglądzie hymnów szkolnych
Z przyjemnością informujemy o rozstrzygnięciu „Ogólnopolskiego Przeglądu Hymnów Szkolnych opiewających Powstanie Wielkopolskie 1918/19 i jego Bohaterów”, w którym społeczność naszej szkoły odniosła sukces – znaleźliśmy się w gronie dziesięciu nagrodzonych szkół, które zdobyły uznanie za rzetelne, solidne i godne zaprezentowanie swego hymnu, oddając w ten sposób hołd bohaterom Powstania Wielkopolskiego 1918/19.
Organizatorem tego przedsięwzięcia, które odbyło się po raz pierwszy, było Wielkopolskie Kuratorium Oświaty w Poznaniu, a jego pomysłodawcą i inicjatorem Towarzystwo Pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918/19. W przeglądzie mogły wziąć udział wszystkie typy szkół, których hymn związany był z Powstaniem Wielkopolskim 1918/19 i jego bohaterami. Z uwagi na konieczność uwzględnienia funkcjonowania szkół w okresie pandemii przegląd przeprowadzono metodą zdalną z zastosowaniem platformy moodle Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
Głównym celem przeglądu było uczczenie pamięci Powstania Wielkopolskiego 1918-1919 i jego bohaterów, wzbudzenie zainteresowania uczniów historią Powstania oraz doskonalenie zdolności muzycznych. Zadaniem uczestników było umieszczenie na platformie konkursowej bieżącego lub archiwalnego nagrania wykonania hymnu przez uczniów szkoły z pełnymi honorami oraz kopii dokumentacji związanej z historią jego powstania.
Uczniowie naszej szkoły stanęli na wysokości zadania i przygotowali bieżące nagranie prezentacji muzycznej hymnu szkolnego, które zostało wyróżnione przez Jury za „kreatywność i oryginalność zaprezentowanego materiału”. Poszczególne części wokalnej prezentacji hymnu zostały zobrazowane w miejscach zgodnych z wydarzeniami historycznymi podczas Powstania Wielkopolskiego, m.in.: na Wzgórzu Okręglik - przy pomnikach, gdzie powstańcy z Rogoźna i Budzynia pod dowództwem Leona Napiecka zdobyli 7 lutego 1919 roku niemiecki wóz pancerny, w Izbie Historii Ziemi Budzyńskiej – w budynku dawnej poniemieckiej szkoły, w której oczekiwała kompania Wiktora Skotarczaka na rozwój wydarzeń związanych z atakiem pancernika, na Placu Wolności – w miejscu, w którym koncentrowało się powstańcze wojsko organizując dwukrotne zdobycie Chodzieży, gdzie zginął pierwszy powstaniec powiatu chodzieskiego i gdzie wizytował gen. Józef Dowbor- Muśnicki. Sceny nagrywano też przy zrekonstruowanym niemieckim wozie pancernym Ehrhardt M17, który zdbyto pod Okręglikiem oraz na trenie naszej szkoły: przy pomniku wdzięczności „Bohaterom Powstania Wielkopolskiego”, w Kąciku Patrona, który przedstawia plastyczną wizualizację walk o Budzyń, czy też w auli szkoły na tle ściany z powstańczymi fotografiami i banerami.
Artystyczna prezentacja nagrodzonego hymnu stanie się finalnie częścią audycji, w której wystąpią Organizatorzy i Jury w połączeniu z wyróżnionymi nagraniami, co zostanie opublikowane na stronie Kuratorium i Towarzystwa.
W przygotowaniu artystycznej prezentacji hymnu naszej szkoły wzięli udział uczniowie od klas najmłodszych do najstarszych oraz należący do Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej Ehrhardt M17. Nad całością przygotowania artystycznego czuwały nauczycielki muzyki: Justyna Barczak, Hanna Danielewicz, Karolina Małofiej oraz dyrektor Szkoły Dariusz Dudziak. Współpracę nad projektem podjęli także pracownicy Gminnego Ośrodka Kultury w Budzyniu: Krystyna Świniarska, Marcin Wojtkowiak, a także Sławomir Janiszewski (montaż „ARSTUDIO”) i Stanisław Ornoch – twórca repliki wozu pancernego Ehrhardt M17. Wszystkim osobom zaangażowanym w realizację naszej muzycznej prezentacji składamy serdeczne podziękowania.
Jesteśmy dumni, że hymn szkolny, będący naszą muzyczną wizytówką, wzmacnia ducha patriotyzmu i rozsławia bohaterskie czyny naszego Patrona Szkoły – Powstańców Wielkopolskich. Hymn zawiera przesłanie, by kolejne pokolenia kształciły się na fundamencie tożsamości Małej Ojczyzny, w myśl słów z Kącika Patrona: „Być, trwać, pamiętać... w służbie Ojczyzny i edukacji.”
KONKURS HISTORYCZNY DLA UCZNIÓW KL. V i VI „ZNAWCA HISTORII”
Na początku czerwca w naszej szkole zostanie przeprowadzony konkurs historyczny dla uczniów klas piątych i szóstych. Celem konkursu jest zachęcenie do poznawania historii zarówno tej bliższej, dotyczącej dziejów Polski, jak i tej, która obejmuje wiedzę o przeszłości Europy i świata. Wszystkie pytania konkursowe zostaną opracowane w oparciu o wytyczne nowej podstawy programowej i sformułowane w postaci testu jednokrotnego wyboru. Zmaganie z pytaniami o przeszłość będzie okazją do sprawdzenia wiedzy i umiejętności z zakresu historii.
Zagadnienia klasa V:
• Starożytne cywilizacje.
• Bizancjum i świat islamu.
• Społeczeństwo i kultura średniowiecznej Europy.
• Polska w okresie wczesnopiastowskim.
• Polska w okresie rozbicia dzielnicowego.
• Polska w XIV i XV w.
Zagadnienia klasa VI:
• Wielkie odkrycia geograficzne.
• „Złoty wiek” w Polsce.
• Początki Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
• Powstanie Stanów Zjednoczonych.
• Wielka rewolucja we Francji.
• Oświecenie w Europie.
• Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej.
• Epoka napoleońska.
Zainteresowanych uczniów prosimy o zgłaszanie chęci udziału w konkursie u organizatorek - p. Grażyny Dudziak i p. Elżbiety Kurkowiak – Pauszek.
Otwórz się na pomoc
Kochani Uczniowie, drodzy Rodzice…
W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo naszych dzieci, zwłaszcza w tym trudnym dla wszystkich okresie, chcielibyśmy zaproponować wsparcie i pomoc młodym ludziom i ich rodzicom w ramach projektu „Otwórz się na pomoc”,w którym uczestniczy nasza gmina i powiat chodzieski
Pod podanym poniżej linkiem znajduje się pięć prawdziwych historii opatrzonych komentarzem specjalisty. Ich tematyka jest bardzo aktualna i nawiązuje do sytuacji pandemicznej na świecie i problemów, z którymi spotykamy się my, pedagodzy naszej placówki.
Dodatkową atrakcją jest gra interaktywna ,,W sieci”, w której to osoba oglądająca decyduje o fabule filmu. Zapraszamy do zapoznania się z projektem.
Gmina Budzyń - otwiera się na pomoc | Chodzież Nasze Miasto
Kamila Kuczyńska, Marzena Hinc – Sawicka, Robert Chojnacki